lördag, november 26, 2011

Våren 2011

Sedan 1-a februari 2011 är jag anställd som doktorand på socialantropologen, Lunds universitet. Jag åkte därför hem från Sydostasien sista veckan i januari 2011. Hösten 2010 var jag i Thailand där jag tillbringade den mesta tiden tillsammans med Urak Lawoi. Jag reste också runt på Sumatra i Indonesien en månad. De sista fem veckorna tillbringade jag i Malaysia, innan jag återvände hem till vintermörkret i det kalla Sverige. Medan jag firade jul i Malacka var det ett fruktansvärt snöoväder i södra Sverige. Min kära familj skulle ha firat jul hos lillasyster Gunilla, men de tog sig inte ut på vägarna. Insnöade, blev det en annorlunda jul för de flesta.

Jag hade tur med boende när jag kom till Lund. Anna Berglund (även hon ny doktorand på socialantropologen) ordnade med lägenhet till mig två minuter från Centralstationen i Lund och två minuter till institutionen där jag jobbar! Den tredje doktoranden som antagits samtidigt som oss var Anna Kovasna. Anna Hedlund, Susanne Persson och Petra Östegren är doktorander som finns på avdelningen sedan tidigare. Hanna Wittrock, doktorand blev färdig med sin avhandling i maj -11.

Hedlund & Berglund

Glada doktorander på socialantropologen i Lund

Anna Kovasna & Petra Östergren

Övriga anställda på socialantropologen är Christer Lindberg, Steven Sampson, Ulf Johansson Dahre och Tova Höjdestrand. Jag stortrivs med min nya tjänst på Lunds universitet!

Vi var tio doktorander som antogs samtidigt på sociologiska institutionen vilken består av Sociologi, Socialantropologi och Pedagogik. Doktoranderna på pedagogik är: Simon Ceder, Lotta Johnsson och Katrine Tinning. Det är fart och fläkt i dem alla tre med kreativa vilda idéer. Inspirerande personer att prata med! På sociologen anställdes Eda, Elin, Patricia, och Max. Daniel Görtz var också ny doktorand, men hade börjat några månader innan oss andra. Vi var ett stort glatt nybörjargäng och det var mycket after work i början av 2011. Förstår inte hur jag ska orka med allt ”work after work”… Vår doktorand representant Susanne Boethius med assistanse från Henriette Frees Esholdt är driftiga med att samla doktorander för gemensamma samkväm.

Stortrivs verkligen med all personal på hela institutionen! Det är sannerligen en gemytlig och trivsam atmosfär här. Ett bra sätt att lära känna personalen på sociologiska institutionen har varit i fika rummet, där det är kutym att dricka kaffe tillsammans varje dag mellan 9:30 – 10:00.


Här bor jag i Lund på Sankt Petri Kyrkogata


Dotter Lisa på besök i Lund

Inga kommentarer: