fredag, december 03, 2010

DALARNA och FILM ETNOGRAFI 2009-2010

Sommaren 2009 spenderades i Göteborg hos Ebba-Lotta med bl.a. midsommar- och födelsedagsfirande hos kusinerna Göran och Håkan med familjer. Hade sedan en fortsatt skön semester tillsammans med mina döttrar i Sverige i min lilla skrivarstuga vid havet i Ekenäs hos mina föräldrar.


MC-utflykt med dotter Malin till Öland

1 augusti gick flyttlasset till Falun i Dalarna. Mina döttrar Malin och Lisa hjälpte mig att flytta. Det var det nystartade masterprogrammet i filmetnografi på Högskolan Dalarna som lockat mig till denna del av Sverige. Aldrig tidigare hade jag besökt Dalarna och detta var ett ypperligt tillfälle att lära känna Dalahästens rike med ”traditionellt” midsommarfirande inkl. fiol- och folkmusik. Jag hade flyt som fick tag i en central liten etta som motsvarade mina krav på idealiskt boende i Falun - gångavstånd till centrum, järnvägsstationen och i anslutning till Mediahuset där jag skulle studera. För denna trivsamma lägenhet gav jag endast en hyra på 2000 kr i månaden! Perfekt, eftersom jag inte längre har rätt till fullt studiestöd vid studier.

Det bästa med utbildningen var de nya kamraterna! Anita, Samaneh, Johannes! Ray från Kina. Så mycket intressant som vi pratat om – och JA, jag kommer till Kina och tar dottern Lisa med mig när Du gifter Dig! Ismael, Fredrik, Annika och Ehsan och många fler.. Vår lärare Pelle – Du har varit suverän på att ställa upp för dina elever i ”tid och otid”. Sådant glömmer man aldrig! Många andra inspirerande lärare har vi haft såsom Johan Leide och Cecilia Mörner – som lämnat Dalarna för nya inspirerande arbetsuppgifter. Ninni, Sylvia och Totti, (lärare på Media programmet) som inte varit våra lärare på utbildning men ändå tagit er tid att ge feedback och intressera er för vad vi elever på filmetnografiska programmet håller på med. TACK ska Ni ha för den glädje och inspiration ni gett oss! Micke Gustavsson på Media Tack för goda råd och Ditt tålamod i redigeringsrummet att visa mig alla tekniska finesser! Marcia från Jamaica – du är beundransvärd som tagit upp din fritid för att renläsa våra uppsatser!! Förstår Högskolan Dalarna vilken personal de har?

Samaneh och Eshan, aldrig kommer jag att glömma den första tid som vi hade tillsammans – där vi spenderade dag som natt i redigeringsrummet för att klura ut hur redigering av film går till. Anita, du har varit helt otroligt fantastisk på att ordna med filmkvällar och middagar till oss på film etnografiska programmet! Vilken generositet du och din make Claes besitter i ert välkomnande hem! Ni är helt fantastiska! Johannes, utan Ditt engagemang skulle det inte blivit mycket klippt av min film! Ditt lugn och tålamod har varit extraordinärt!


Samaneh, Anita och Jag Juni 2010 i Falun

Det kändes svårt att säga upp min lägenhet till sista augusti 2010 och lämna många nya goda vänner. Men min tid i Dalarna var avslutad. Flyttlasset till Ekenäs i söder gick redan i mitten av augusti.

Samaneh hjälpte mig att flytta från Falun! Vilken styrka och energi denna kvinna besitter!

Oväntade saker inträffade dock och jag var snart tillbaks i Falun för att hysa in mig hos Samaneh i ett studentrum där 15 elever var inackorderade i en korridor. Intressant att leva korridors- och studentliv. Det har jag inte upplevt sedan tidiga -80-talet vid mina ekonomistudier på Växjö universitet. Förändringar har skett sedan dess. Framförallt beträffande nationaliteter. Vad jag minns träffade jag aldrig på några internationella studenter på 80-talet i Växjö. Här i Dalarna 2010 är det helt annorlunda. Av 15 studenter på en korridor var endast tre stycken svenskar och då var en av dem en invandrad turk! De gästande studenterna kom bl.a. från Tyskland, Spanien, Portugal, Italien, Iran m.m.

Lottas sängplats i Samaneh's studentrum under en månad i Falun hösten 2010

Samaneh hade ordnat en extasäng till mig i sitt studentrum. I nästan en månad bodde vi två personer i ett litet rum. Jag STORTRIVDES! Blev bortskämd med Iransk god mat! Samaneh är en fantastisk kock!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken underbart tid vi hade! Saknar dig redan min kära kompis.
Puss å kram

Unknown sa...

Vilken underbart tid vi hade! Saknar dig redan min kära kompis.
Puss å kram

Unknown sa...

Vilken underbart tid vi hade! Saknar dig redan min kära kompis.
Puss å kram

Unknown sa...

Vilken underbart tid vi hade! Saknar dig redan min kära kompis.
Puss å kram